Standardizované testyLast Week Tonight

Thumbnail play icon
Přidat do sledovaných sérií 235
94 %
Tvoje hodnocení
Počet hodnocení:550
Počet zobrazení:13 830

Standardizované testy, které se používají pro srovnávání výkonnosti žáků na různých školách, mají v USA dlouhou tradici, která se ještě umocnila v posledních letech. I u nás v ČR se tyto testy stále častěji snaží prosadit (například známe SCIO testy a státní maturity). Zdá se to jako dobrý nápad, kterým můžete zjistit úroveň vzdělání ve své zemi. Ale jak uvidíte, pokud se to vezme za špatný konec, nevydělají na tom ani žáci, ani rodiče, ani učitelé, ale pouze jisté společnosti. Do komentářů nám napište, zda po zhlédnutí tohoto videa u nás něco takového také chcete. Kompletní epizody pořadu Last Week Tonight with John Oliver můžete sledovat každou neděli v noci na televizní stanici HBO Comedy. Poznámky: Pole antisemity - Odkazuje na film Znamení, ve kterém hrál mel Gibson, který v nedávné době pronesl některé antisemitské výroky Time Warner Cable - Poskytovatel kabelové televize ADHD - Porucha pozornosti s hyperaktivitou Transparentnost v Klubu rváčů - Okazuje na první pravidlo klubu rváčů: "Nikdy nemluvit o klubu rváčů."

Přepis titulků

Standardizované testy. Je to nejsnazší způsob, jak vystrašit dítě pěti písmeny, pokud tedy pominu slovo klaun. Momentálně probíhá testování po celé zemi. A s tím přichází sezóna úzkosti a školních videí, která mají děti dostat do nálady. Nemůžeš přečíst, nemůžeš přečíst můj testový obličej. Ukážeme jim, co dokážeme!

Dokážu to a to je šílený, ale jsem rozhodnutý, tak mě otestujte. Jak dělají testy? Vyndejte si tužku číslo 2, tužku číslo 2. Vyndejte si tužku číslo 2. Jak dělají testy? Vyndejte si tužku číslo 2, tužku číslo 2. Standardizované testy se zdají být náramně zábavné.

Rád bych si hned teď jeden napsal. Podejte mi tužku číslo 2, prosím! Ale jedna základní škola v Texasu si dokonce na přípravu k testu přivedla opičího maskota. Bude to hustý. Přichází opička. Bude to hustý, opička, hustý, opička, hustý, opička. Podívejte...

Shodneme se na tom, že neexistuje žádný scénář, ve kterém by vás slova "přichází opička" nepotěšila. Představte si, že jsem chirurg a řekl bych vám: "Řeknu vám to na rovinu. Šance na přežití je 20 %." "Ale mám pro vás dvě důležitá slova." "Přichází opička." Budete se na tu operaci těšit. Bude to zábava.

Zbožňujete ji. Jde o to.. Jde o to... Dokazujete, že mám pravdu. Jde o to, že tato videa a opičí maskoti ve vás zanechají pocit, že testování je úžasné. Proto jsou tyto nedávné reportáže tak překvapivé. V Lower Hudson Valley se v mnoha okrscích odhlásilo asi 25 % dětí. Více než 1 700 studentů základních a středních škol se odhlásilo z PARCC testu.

Je to jen 5 dětí. - Kteří se účastní testu. - Ano. Skoro celá oratoř byla plná dětí, které se testu neúčastnily. Ani jeden třeťák nepřišel na Common Core Smarter Balance Test. Páni. Celá třída ten test bojkotovala. Jedinou další věcí, na které se skupina spolužáků z třeťáku kdy shodla, je to, že Šarlatové písmeno by se lépe dalo vyjádřit emotikony.

Chápeme. Červená dáma, prsty do sebe, ďábel, dítě. Tu knihu jsme četli, má skvělý příběh. Diví se někdo, že mají američtí studenti testů plné zuby? Mezi jednotlivými diagnostickými testy jich píšou spoustu dalších. Studenti různých tříd se účastní 10 až 20 standardizovaných testů. Do konce studia jich napíší v průměru 113.

113 je spousta testů. Stejný počet testů budete požadovat, když se probudíte po jednorázovce s Colinem Farrellem. Udělejte mi všechny dvakrát. A toto množství testů si vybírá svou daň. Učitelé nám nahlásili zvracející děti a plačící děti, především ty mladší. Je to na ně velký tlak.

Pravdou je, že se to stává tak často, že v oficiálních dokumentech pro zkoušející se píše o tom, co dělat, když se student vyzvrací na své zadání. Se systémem není něco v pořádku, když předpokládáme, že se část dětí pozvrací. Testy mají zjišťovat jejich schopnosti, nemají být rapovou bitvou na 8. míli. Emineme, proč ti mamka udělala špagety?

Věděla přece, že dneska je rapová bitva. Jak jsme se k tomu dopracovali? Začátek hromadného testování nastal v 90. letech a asi si pamatujete takovéto příběhy o veřejném vzdělávání. 40 států se zúčastnilo matematických a přírodovědných testů a američtí studenti se umístili skoro až na konci. To muselo bolet. Především když jste věděli, že se francouzské děti ani nesnažily.

Honem, hrajte si se svými praštěnými čísly. O skutečné povaze duše vám nic neprozradí. Roním pro vás slzy. Jako odpověď na takovéto statistiky prezident George W. Bush, hned třetí den v úřadu, ohlásil program No Child Left Behind. Kongresem to samozřejmě prošlo s naprostou většinou. Hlasovat proti programu Žádné dítě pozadu je jako hlasovat proti programu Žádné štěně nepomazlené.

Co za zrůdu by s tím nesouhlasilo? Jmenuje se Patches a potřebuje lásku. Program se měl řídit získanými daty. Zahrnoval každoroční testování dětí a měl identifikovat a napravit špatné školy. Tento spočitatelný systém musí přinášet i následky. Jinak by to nebyl spočetný systém.

S tím se nedá nesouhlasit. Ovšem počitatelnost je takový ten koncept, se kterým všichni souhlasí, ale nikdo neví, jak ho uvést do praxe. Je to něco jako synergie a šaty od Maxi. Ať je nosí kdokoliv, vypadají, jako by mělo pončo dítě s vodopádem. Vypadáš jako duch budoucnosti Gwyneth Paltrow. Straším jen značku Goop. No Child Left Behind zvedlo počet povinných testů ze 6 na 17.

A náš současný prezident s naší fixací na testy zřejmě moc nesouhlasí. Netvrďte nám, že děti se dají učit jen tak, že je budete valnou část roku připravovat na vyplňování standardizovaných testů. Víme, že to není pravda. Páni. Ten muž ví, jak dostat učitele na svou stranu.

Víte, co ještě? Ve sborovně by měl být kulečník. A jednou ročně byste měli smět vrazit facku jednomu rodiči. Volte mě! Já mizím! Volte mě. Ale když nastoupil do funkce, testy nezrušil. Přidal vlastní vzdělávací iniciativy jako Race to the Top. Podle ní mají státy přijmout Common Core. Jeho logo jsou dva šneci v 69.

Znovu opakuji, že záměry byly dobré. Existují špatné školy. A ve vzdělávání dětí panuje velká ekonomická a rasová nerovnost. Vše, co tyto rozdíly zmírní, je dobrá věc. Problém byl v tom, jak to zavedli. Mnoho států váže plat učitelů na výkon, ale používají k tomu zvláštní přístup. Nazývá se to analýza přidané hodnoty. Hodnotí učitele na základě výkonu dětí.

Pokud se student v 60 percentilovém testu na konci roku umístí lépe, učitel dostane lepší hodnocení. Pokud se žák zhorší, zhorší se i učitelovo ohodnocení. To vysvětluje, proč se většina výzdoby ve třídách změnila z "Věř sám sobě" na "Hlavně mi to nepo*er!" Nepo*er to! Svázání učitelova výkonu se zlepšováním studentů zní v teorii dobře, ale v praxi to funguje spíš takto.

Měl jsem 4 studenty, jejichž předpovídané skóre bylo doslova nemožné. Jedna z mých šesťaček měla předpovídané skóre 286,34. Ale šesťák může dosáhnout maximálně 283 bodů. Tato studentka skutečně 283 bodů získala. Ale i přes to, že získala maximum bodů, se v mém vyhodnocení zapsala zápornými čísly. Byla o tři body za svým předpovídaným skóre. To je směšné.

Svého předpovídaného skóre by mohla dosáhnout jen tak, že by měla všechno dobře, sama si napsala několik dalších otázek, ty také měla dobře a pak by je přiložila k testu. Tento učitel žije na Floridě, která k hodnocení učitelů používá tento vzorec. Vzorec, který vypadá, jako by ho mimozemšťané napsali na pole antisemity. A mnoho těchto vzorců, na kterých závisí kariéra učitelů, bylo částečně inspirováno výzkumem, a to je pravda, modelů trendů reprodukce hospodářských zvířat.

To, co se děje v komplikovaných dětských myslích, posuzujeme stejně, jako posuzujeme toto. Nevím, co jsme udělali špatně, ale vaše dítě projde algebrou, nebo se mu narodí zdravé tele. Nevím! Hoďte si mincí. Vzdělání je důležité, proto by testy měly být dobré. Ale existují náznaky, že tomu tak není.

Podívejte se na Floridský test komplexního hodnocení, čili FCAT. Floridský člen školního představenstva byl znepokojen a udiven tím, že jen 39 % deváťáků se ve čtení umístilo nad hranicí nebo na ní. Dostal nápad. Požádal jsem okres o to, aby mi poslali co nejpřesnější příklad toho, co se řeší v FCAT testech ve čtení a matematice. Udělal jsem si ho. Podle testu jsem slabý čtenář. A to mám několik magisterských titulů, byl jsem zvolen 4krát za sebou a vyučuju 39 předmětů na 6 univerzitách v zemi.

Jasně, my to chápeme. Testy jsou mizerné. Chceš se vychloubat ještě něčím dalším? Také umím zahrát Marry měla jehňátko na flétnu. A hádejte, kdo dokáže udělat třicet přerušovaných kliků? Tenhle borec! Ale v něčem má pravdu.

Pokud testy nevypovídají o skutečnosti, má to vážné lidské důsledky. Jedna stydlivá osmačka, která měla vždy ve své jazykové třídě téměř perfektní skóre, byla loni požádána aby ji opustila, protože z FCAT měla skóre nevysvětlitelně nízké. Minulý podzim na zasedání školské rady prozradila, jak se cítila. Každý rok jsem byla ve škole dobrá. Ale nízké... Ale z FCAT jsem měla nízké skóre. Není to fér a nechci přijít o možnost studovat v jazykové třídě, nebo o své lepší vzdělání, kvůli jedinému testu.

To je otřesné. Beru zpět to, když jsem řekl, že bych si test chtěl napsat. Víte co, ať přijde opička! Ne, ne, ne! Vypněte tu hudbu. Netleskejte jí! Co to s tebou, sakra, je? Co to s tebou je? Kvůli tobě ta dívka pláče. Přemýšlej o tom, co jsi provedla. Ne, ne, ne!

Netancuj! Běž přemýšlet o tom, co jsi provedla. Hanba ti. Hanba ti! V tomto bodě si musíte položit otázku, že když jsou testy nevhodné pro učitele i děti, pro koho jsou tedy dobré? Ukázalo se, že je provozují společnosti jako jsou tyto. Zaměřme se na tu největší, na Pearson. Roku 2012 měli téměř 40% podíl na trhu. To je třikrát víc než jejich konkurenti.

Pokud jste o ní nikdy neslyšeli, gratuluju. Ale zmiňte její jméno před jakýmkoliv rodičem nebo dítětem ve státě, kde fungují, a uvidíte, co se stane. Pearson je vzdělávacím ekvivalentem Time Warner Cable. Buď jste s nimi nikdy neměli nic společného a je vám to jedno, nebo vám pos*ali celý život. Pearson má na školách až šokující míru vlivu. V dnešní době může hypotetická dívka psát testy od Pearsonu od školky až po 8.

třídu. Testy, na které se učila z osnov a učebnic Pearsonu. Učil ji učitel s vlastní zkouškou Pearsonu. Pokud se někdy testovala na poruchy učení, třeba na ADHD, to je taky test od Pearsonu. Pokud bude mít Pearsonu dost a odmítne ho, bude muset složit GED, které nyní je, hádejte co, také testem od Pearsonu. Jediný test, který nedělají, je test na lidský papilomavirus který se dělá na vysoké.

Ale hádám, že až tenhle pořad uvidí, taky ho začnou dělat! Pearsonu v posledních letech značně rostou výdělky. Avšak jejich záznamy jsou plné stížností. Například na technické chyby, na pomalé vyhodnocování a také ohledně obsahu testů. Podívejte se, co se před pár lety stalo v New Yorku. Téměř 30 otázek bylo prohlášeno za neplatné. Byly matoucí nebo chybné.

Z testu angličtiny už vyjmuli 6 otázek, včetně bizarní pasáže o mluvícím ananasu. Mluvící ananas? Ačkoliv budu znít jako ředitel Dreamworks, který mluví se CGI animátorem... Povězte mi víc o tomhle mluvícím ananasu. Studenti museli zodpovídat na otázky o příběhu. Ten prý vypadal takto. Ananas vyzval zajíce na závod.

Zvířata si myslela, že ovoce má nějaké eso v rukávu. Ale zajíc vyhrál a zvířata ananas snědla. Poučením bylo, že ananasy nemají rukávy. Byla jsem zmatená, protože jsem čekala něco víc. Ten úryvek o zajíci a ananasu byl hloupý a absurdní. Neplete se, protože jsme se na tu část testu podívali, a ani my neznáme všechny odpovědi. Ta povídka o ananasu se nehodí jako testová otázka.

Sotva by se hodila jako text The Doors. Problém není jen v otázkách od Pearsonu, ale i v jejich způsobu hodnocení. Společnost na Craigslist napsala tento inzerát, ve kterém hledá lidi na opravování testů. Craigslist. Lidi na opravování hledají tam. Pearson hledá lidi stejně, jako vy hledáte matraci plnou brouků nebo nezávazné vyhonění.

A jen aby bylo jasno, tohle není jen problémem Pearsonu. V celém odvětví najdete hodnotitele testů, kteří vám budou vyprávět děsivé příběhy. Na esej jsme měli dvě minuty. Na krátké odpovědi jsme měli 5 až 10 vteřin. Nerozumíme vašim dětem. Nerozumíme žádným dětem. Tohle není přijatelná odpověď od osoby, která může být zodpovědná za budoucnost vašeho dítěte.

Je to stěží přijatelné pro výrobce amerických panenek. Vyrábíme panenky za 100 dolarů, se kterými si děti nemohou hrát, protože by je ušpinily. Nerozumíme vašim dětem. Nerozumíme žádným dětem. A jak řekl jiný hodnotitel, někdy známky nezávisí na schopnostech, ale na člověku, který to opravuje. Bylo mi hned na začátku řečeno, že loni byl určitý počet dvojek, trojek a čtyřek. A letos to prý čekají obdobné.

Pokud to není obdobné, řeknou vám: "Dáváme moc trojek. Dáváme moc čtyřek." "Musíte víc prací hodnotit jako trojky." "Musíte jich víc hodnotit jako čtyřky." To nedává smysl, když se obsah, který hodnotíte, nezměnil. To je jako říct baseballovému rozhodčímu: "Máme problém s průměrem odpalů." "Musíte brát víc homerunů jako strikeouty a víc strikeoutů jako double.

Dělejte!" Rád bych vám ukázal víc otázek z těch testů, ale nejenže je to těžké, ale často i nelegální. Státy i společnosti chtějí držet otázky v tajnosti. Učitelé a studenti musí podepsat prohlášení, že nebudou obsah tajných testových materiálů používat nebo o něm diskutovat. Ačkoliv tvrdí, že to má zabránit podvádění, je to zvláštní. I když v testech uvidíte chybu, nemůžete to nikomu říct. Standardizované testy využívají pravidlo, kterým se řídí všichni lidé v metru.

"Pokud něco uvidíš, nech si to, ku*va, pro sebe!" "Všichni jsme už viděli někoho zvracet do kabelky." "Nech to být! Koukej před sebe a nech to být!" "Nech si to pro sebe!" Standardizované testy používáme už přes 10 let. Možná je na čase otestovat tyto testy. Původním cílem bylo smazat rozdíly mezi školami a vylepšit naše mezinárodní hodnocení.

Studie z roku 2013 nezjistila, že by No Child Left Behind smazalo rozdíly mezi školami, a naše mezinárodní hodnocení se nezlepšilo, naopak se mírně zhoršilo. Nechci slyšet, co si o těch výsledcích myslí to francouzské dítě. "Všechen ten čas a ty peníze..." "A vaše cesta vzhůru byla, jak říkáte, překážkový běh na běžeckém pásu." Tohle všechno volá po tom, co oba prezidenti požadovali, když prosazovali své reformy.

Vyšší standardy jsou správným cílem. Spočitatelnost je správný cíl. Spočitatelný systém musí nést následky. Jinak to není spočitatelný systém. Podívejme se na to. Podle mě tento systém pouze obohatil množství společností, platí a vyhazují učitele podle vzorce na rození telat, mate děti mluvícími ananasy a má stejná pravidla, co se transparentnosti týká, jako měl Brad Pitt v Klubu rváčů.

Pro Pearson, ostatní společnosti a zákonodárce, kteří tento systém podporovali, bude skutečným testem přesvědčit ostatní, že to funguje, nebo přijmout, že to nefunguje, a napravit to. Sice budu znít jako hodnotitel testů, ale... "Vaše čísla nejsou dobrá."

A pokud vám nepřijde fér, že váš osud závisí na zamotaném systému, který nebere ohled na okolnosti nebo neříká úplnou pravdu, tak máte pravdu. Ale nesmíte si na to stěžovat! Pokud kvůli tomuto tlaku na zlepšení vašich čísel cítíte nevolnost, jako byste každou vteřinou měli zvracet, nebojte se. Mám pro vás dvě slova, díky kterým se budete cítit lépe. Přichází opička!

Překlad: Mithril www.videacesky.cz

Komentáře (152)

Zrušit a napsat nový komentář

Odpovědět

The original inhabitants are depicted in the Bible as cruel and immoral criminals on whom God pronounced a just judgment.

00

Odpovědět

Chci tady standardizované testy, ale ne v této americké podobě. Myslím, že pan Šteffl se SCIO odvádí více než kvalitní práci, takže za sebe jsem spokojen, že v tomto ohledu žiji v ČR a ne v USA. Aspoň nakonec nejsme ve všem až tak zaostalí.

616

Odpovědět

Do komentářů nám napište, zda po zhlédnutí tohoto videa u nás něco takového také chcete.

Ne, děkuji.

141

Odpovědět

Ano, každý kdo má všeobecný přehled by měl samozřejmě vědět kdo je to Jidáš, děsí mě ale kolika lidem nevadí že veřejné školy by měly být odděleny od náboženství a politiky. To že to byla otázka jen za 2 body je uplně jedno, náboženské otázky by se v ČJ neměly vyskytovat ani jako otázky "bonusové".

1562

Odpovědět

Jidáš -> postava v knize Bible
Bible -> jedna z nejznámějších knih na světě
Kniha -> to, o čem se učí v češtině

10314

Odpovědět

+merenBible=propagandistická náboženská kniha, to že je něco kniha neznamená že se o tom nutně musí učit v ČJ, stejně jako se na většině školách pravděpodobně nevyučuje Kapitál či Mein Kampf.
Na veřejné škole po studentovi prostě nemohou chtít aby přečetl bibli či korán nebo Talmud.

2968

Odpovědět

+merendajmi5: Ten svůj příspěvek jsi samozřejmě nemyslel vážně, že ne? Srovnávat Bibli s Mein Kampfem je zcela mimo jakékoliv chápání. Příběhy, které jsou součástí lidské historie po tisíce let a kniha, která byla napsána psychopatem, který chtěl vyhladit většinu tehdejší populace, se opravdu nedají porovnávat. Kapitál se na školách běžně vyučuje, tedy ne, nevyučuje se, na základní školy se fakt nedostane, ale studenti vysokých škol ekonomického zaměření jej mají v doporučované literatuře a jeho přečtení je pro většinu téměř povinností.

149

Odpovědět

+meren"Příběhy, které jsou součástí lidské historie po tisíce let a kniha, která byla napsána psychopatem, který chtěl vyhladit většinu tehdejší populace, se opravdu nedají porovnávat." Proč? A co biblický vůdce Jozue. Dostal od Boha příkaz do jednoho vyhladit všechny původní pohanské obyvatele Země zaslíbené a to muže, ženy i děti. Původní obyvatelé jsou v bibli líčeni jako krutí a nemravní zločinci nad nimiž Bůh vynesl oprávněný rozsudek.

105

Odpovědět

To dajmi5: Ke všeobecnému přehledu patří chtě nechtě i náboženství a politika. Jedna otázka na jednu z nejznámějších postav bible neznamená hned rekatolizaci škol. Pokud se člověk nerozhodne být naprostý ignorant, měl by vědět co je to bible, částečně její obsah a jak ovlivnila celý svět, ve kterém žije. Mein Kampf se sice neučí, ale co by si člověk pomyslel o jedinci, který v dnešní době neví, kdo to Adolf Hitler byl a o čem zhruba ve své knize píše ? Maturita má deklarovat alespoň základní znalosti z daného oboru a otázka na Jidáše, podle mého soudu, do těchto znalostí patří.

281

Odpovědět

"Nejvýznamnějšími událostmi Českých dějin byly tzv. husitské války a tzv. stavovské povstání. Jednalo se o velmi krvavé střety s velkými důsledky pro celou Evropu. O jejich příčinách a důsledcích, jakož i o motivech jednotlivých stran vám nic nepovím, neboť ve škole se nesmí mluvit o náboženství. Ale můžete se naučit tento seznam bitev a seznam zbrojní techniky."
"Nejvýznamnějšími událostmi Evropskýc dějin byly tzv. I. světová válka a tzv. II. světová válka. Jednalo se o velmi krvavé střety s velkými důsledky pro celý svět. O jejich příčinách a důsledcích, jakož i o motivech jednotlivých stran vám nic nepovím, neboť ve škole se nesmí mluvit o politice. Ale můžete se naučit tento seznam bitev a seznam zbrojní techniky."
"V závěru doufám, že vám hodiny historie umožnily pochopit dějiny, a nebyly pro vás jen pouhým memorováním."

451

Odpovědět

Pro ty co tu nadávají na maturanty a Jidáše: Ty nářky na Jidáše jsou jenom pro odlehčení od maturitnho stresu studentů. Vždyť to byla jen otázka za 2 body.
Původem toho humbuku kolem Jidáše jspu mainstreamová média, aby bylo o něčem psát. Vždyť minulý rok bylo něco podobného taky.

199

Odpovědět

Když už se tu řešily ty státní maturity z češtiny, přijde mi, že spousta lidí nechápe, že na té otázce s Jidášem celá maturita nestojí a člověk, který by měl dostat za jedna z češtiny, tak by rozhodně měl mít takový přehled, aby dokázal podle těch indícií správně odpovědět..

372

Odpovědět

Cenu Největší ubrečená kund*čka v komentářích za rok 2015 získává........moment překvapení..........KOMUNARD!!!!!! Gratuluji vítězi a přeji mu aby tuto cenu získal i příští rok.

644

Odpovědět

spíš seš dement mno

163

Odpovědět

+Zabijakmno hale já ti fakt nevim woe fakt jako sem dement joooooo? mno f tom případě ty vůbec nemáš swag jakoby hmm voe.

014

Odpovědět

No je pravda, že maturitu už mám pár let hotovou, nicméně jenom představa toho, že někdo brečí kvůli Jidášovi mě děsí. Je to část naší historie a řeči typu je to test českeho jazyka jsou dost mimo. Ne nadarmo se ten předmět u nás jmenoval Český jazyk a literatura... Nenáviděl jsem to a rvali do nás hromady informací o všech dílech všech významnejch autorů. A pro lidi co tu brečí že nemůžou znát všechny postavy ze Shakespeara, bible atd. - nevím jak vy, ale mi jsme na "nejvýznamějších" byly bud v divadle nebo nám je pouštěli o hodinách. Neříkam, že jsme viděli všechno, ale určitě jsme ty důležitý probrali natolik, abych si tipnul odkud je postava a jakej měla smysl.

Pro ty co nechtějí číst tu dlouhou verzi nahoře - pokud chci mít maturitu či vyšší vzdělání musím mít obecnej přehled o životě. To znamená umět číst, psát, počítat a vědět něco o historii a světě kolem mě. Kdo tohle neví, nemá právo požadovat maturitu.

184

Odpovědět

Aha, a nejvýznamnější hry od Shakespeara jsou tedy které? A pamatuješ si, jak se jmenovala nejmladší dcera Krále Leara? Snad nechceš říct, že Král Lear není významná hra.

012

Odpovědět

+AutoAsi jsi nepochopil to podstatné - jméno nejmladší dcery krále Leara rozhodně nejde srovnávat s Jidášem či Romeem. Jde o to že nějaké postavy jsou slavné a často používány i v přirovnáních atp.

Co se týče her, tak z hlediska toho co nás učili by se jistým způsobem dali za "nejvýznamější" považovat ty které se nejvíce objevovali v divadlech a v podvědomí většiny lidí, tudíž Hamlet, Romeo a Julie, Mackbeth atd. Z komedií pak například zkrocení zlé ženy. Když tak nad tím přemýšlím, učili jsme se hodně tragedií poměrně podrobně, ale komedie atd jsme už tak podrobně nebrali - asi je naše učitelka nepovažovala za tak důležité. (ono chtě nechtě, jeho tragedie většinou nesli docela snadno pochopitelnou zprávu).

Nicméně je pravda, že za tu dobu co už mám po matuře si též vybavuju jen ty díla, která jsem zmínil a to eště ne u všech bych dal dohromady postavy. Nejspíš to bude tím, že mě to nikdy moc nezajímalo, což však neznamená, že bych neměl aspon tušit o čem je řeč...

100

Odpovědět

+AutoNejmladší dcera krále Leara je nejdůležitější postava ve hře hned po králi Learovi :D

63

Odpovědět

Asi mi nebudete věřit ale před pár lety kdy mě vážně hodně s***a škola jsem vymyslel reformy školství, které byly také založené na hodnocení a placení učitelů podle výsledků žáků, jen jsem vymyslel i opatření proti případným potížím atd.
Nikdo mi tenkrát nevěřil a přitom rozbitou verzi tohoto systému používají nyní v USA...

133

Odpovědět

Upřímně řečeno, začínám poměrně hodně oceňovat skepticismus, který k věcem v Česku máme... zajímalo by mě, jak by se takovýhle problémy řešily tady - viz "Jidáš" v letošní maturitě, nehledě na to, jaký mám na to názor je úžasný, že se i jedný, poměrně malicherný, otázce takhle debatuje. :))

20

Odpovědět

Brečící maturanti za 3, 2, 1...

272

Odpovědět

Lidi píšící brečící maturanti za 3, 2, 1 za 3, 2, 1...

819

Odpovědět

+nevimjmeno2pozdě

52

Odpovědět

+nevimjmeno2nevimjmeno2: Nic si z těch disliků nedělej, myslím si, že většina z těch, co ti dala palec dolů tvůj vtip vůbec nepochopila s Alennem v čele :)

12

Odpovědět

Stejně je vtipné jak tady ateisté obhajují otázku s Jidášem. Já jsem křesťan a jako plno dalších křesťanů říkám, že tato otázka tam prostě být neměla.

836

Odpovědět

No není o náboženství, ale o všeobecném přehledu a i o znalosti literatury.

Jidáš je poměrně významná osoba Bible, která se pilířem evropské kultury.
Navíc Bible je součástí středoškolského vzdělání a maturita má testovat naší úroveň vzdělání. Stejně jako by všichni maturanti měli vědět kdo jsou Romeo a Julie nebo kdo byl Malý princ.

Biblické postavy a příběhy se odráží v evropské kultuře do dnes a zrovna Jidáš a jeho 30 stříbrných jsou velice populární.

796

Odpovědět

+Tarylin*To, z Bible, je

Jejda, to je překlepů. :-D

25

Odpovědět

+TarylinBible není součástí středoškolského vzdělání.

1054

Odpovědět

+TarylinAle je- v Prváku se probírá v dějepise a v češtině. A obdobně tomu na základce.

332

Odpovědět

+TarylinNevím, kdy a kde jsi studoval, ale Bible není součást středoškolské osnovy. Možná si gymnazista, tam se to bere.

720

Odpovědět

+TarylinStuduji na odborné škole a můj o dva starší bratr roky na studoval před pár lety na Stavebce. Oba jsme Bibli brali(používal jsem jeho poznámky)

Učili jsme o tom, že se dělí na starý a nový zákon, že jsou nějaká evangelia a podobně.

292

Odpovědět

+Tarylin*Studuji na odborné škole a můj o dva roky starší bratr studoval před pár lety na Stavebce. Oba jsme Bibli brali(používal jsem jeho poznámky)

Učili jsme o tom, že se dělí na starý a nový zákon, že jsou nějaká evangelia a podobně.

Ok, už nebudu dělat deset věcí najednou a začnu si ty texty po sobě číst, než je odešlu. :-D

93

Odpovědět

+TarylinPokud se někde neučí ani trochu z Biblických příběhů, tak se tam patrně literatura téměř nevyučuje. Ale z takové školy by měli odcházet absolventi nanejvýš z výučním listem. Od maturanta lze skutečně nějaký ten přehled očekávat. Durdit se nad tím, je jako durdit se nad tím, že nejlepším řemeslným mistrům není udělována profesura. Z těch mistrů to nedělá horší mistry, stejně jako z jejich učňů nedělá horší, že nemají maturitu. Prostě šli jinou drahou a potkávají je jiné výzvy a pocty.

333

Odpovědět

+Tarylinkomunard: "Pokud se někde neučí ani trochu z Biblických příběhů, tak se tam patrně literatura téměř nevyučuje."

Větší bullshit jsi napsat nemohl, ale od člověka jako ty mě to neudivuje.

210

Odpovědět

+TarylinBiblia.. to je len jeden z bestsellerov... a sorry.. ale prehľad v literatúre?? Tak zaveďme do osnov aj 50 shades of gray či grey..(áno, zveličujem) lebo veď teraz je to súčasťou kultúry... neviem, prečo by mala Biblia patriť k nejakému general knowledge... budhisti, hinduisti či moslimovia a pod predsa nemusia poznať Judáša... a to z nich hneď nemusí robiť blbcov... ja viem, nie som Češka a nemám sa tu možno prečo vyjadriť, ale chcem len povedať, že sa nedivím, že tá otázka nedávala zmysel... hoci, slovenská maturita už ani toľko neodzrkadľuje vedomosti... ide len o to, že by sa postavy z náboženstva nemali brať ako všeobecný prehľad... nie je to fér voči iným náboženstvám či ateistom...

113

Odpovědět

+Tarylinluccia:
Pokud 50 odstínů šedi ovlivní tolik příštích tvůrců, jako Nový zákon, bude se o nich učit.
Suma všeobecných znalostí není na celém světě stejná, a neznalost čínských a japonských básníků nemusí trápit Evropana ani zdaleka tolik, jako Číňana či Japonce. Pokud ví, je to samozřejmě jen +.
Ale v každé kultuře nějaký ten společný základ je. Nemusím se s ním ztotožňovat, ale musím ho znát. Elementární znalosti křesťanství nikoho nediskriminují, naopak, v této kultuře by je diskriminovala tato neznalost.
Protože to možná nevíte: Ta otázka se týkala dialogu v seriálu Jistě, pane ministře. Pokud se člověk alespoň trochu neorientuje, nemůže mít tušení, o čem to ten chlápek drmolí. Jak by to mohl někdo nebrat jako všeobecný přehled, když se bez toho člověk ani nemůže podívat na sitcom?
Upřímně, nemám obecně rád názor, že když se z něčím neidentifikuji, nebo s tím nesouhlasím, tak o tom nemusím nic vědět.

131

Odpovědět

+Tarylinkomunard: Prošel jsem si učebnice češtiny ze střední a v těch se zmiňuje jen pár biblických příběhů. Bible jako taková se tam, ale nikde neprobírá. Proč taky vyučovat náboženství, můžeš mi to prosím tě prozradit?

11

Odpovědět

+Tarylinkomunard: A když jsme u toho, tak kterou verzi bible by měl znát středoškolák, můžeš mě to prosím tě říct?

02

Odpovědět

+TarylinPane Alberto123,
promiňte mi ten osobní útok, ale kdybyste si pořádně přečetl mé příspěvky zde, tak byste pochopil, že znalostí a učením Bible nemyslím nějaký její teologický rozbor, ale právě ty Biblické příběhy. K tomu stačí jen vědět, že je to posvátná kniha křesťanů, a její část (Starý zákon) je posvátnou knihou židů. Ale to je na úrovni ZŠ.
Ty jsou stejné ve všech alespoň trochu relevantních verzích stejné, resp. stejné na úrovni obecného přehledu.
A jen tak mimochodem, slavíte Vánoce a Velikonoce?

40

Odpovědět

+Tarylinkomunard: Smutný to příběh, když křesťanství ani Bible nevznikli v Evropě. Navíc posledních 30 letech ovlivňuje Evropu jen islám a ne křesťanství.

19

Odpovědět

+Tarylin"Pokud se někde neučí ani trochu z Biblických příběhů, tak se tam patrně literatura téměř nevyučuje. Ale z takové školy by měli odcházet absolventi nanejvýš z výučním listem." Proč? Těch několik biblických příběhů které prosákly do literatury se, už učí na základní škole, ale jen ty a žádné jiné. Na střední se to v prvním ročníku jen znova rychle projede. Jakékoliv vědomosti o samotné bibli nejsou pokud vím vyžadovány. Přečetl a mimochodem Bible je sbírkou různých příběhů!

04

Odpovědět

+TarylinJá nevím. Hned ta další věta, kterou jste nezkopíroval, vám odpovídá: Maturant by měl mít nějaký obecný rozhled, proto je třeba učit ho literaturu.
Jak to souvisí s vaším následujícím textem, to příliš nechápu. Jestli se na některých "neliterárních" školách jenom zopakuje to, co už se ví od základky, tak OK, doženou to jinde. Pokud je to vyučení s maturitou, pokud to má být gympl, tak samozřejmě je třeba vědět víc. Ale o to nejde. Pokud to je opakování ze základky, měli by to vědět tím spíš.

10

Odpovědět

+Tarylin"Jak to souvisí s vaším následujícím textem, to příliš nechápu." Souvisí to tak, že nemůžete přece jen tak vytrhnout z bible pár příběhů, dát je do učebnic a říct, že nemají žádný náboženský podtext, proto jsem napsal že se vyučuje jen těch několik biblických příběhů, které byli literárně zpracovány. Nikde se v hodinách češtiny na střední neučí nic přímo z bible a to z důvod sekularizace školství " http://cs.wikipedia.org/wiki/Sekularizace ". Věda a náboženství se totiž moc nemusí. "Pokud je to vyučení s maturitou, pokud to má být gympl, tak samozřejmě je třeba vědět víc." Co víc? A kde má to víc student hledat, když v učebnicích není?

00

Odpovědět

+TarylinSekularizace znamená, že si organizace nenechá žádnou náboženskou doktrínou kecat do toho, jak má plnit své poslání. Ne to, že se bude tvářit, že žádné náboženství nikdy nebylo a není, zvláště ne v případě, kdy je tenhle přístup s tím posláním neslučitelný.
Vědou je i religionistika, která se zabývá právě náboženstvím. Protože vy mícháte dohromady dvě různé věci. To že se něco něčemu podřizuje, a že se tím zabývá.
Literárně zpracovány byly desítky těch příběhů. Stejně jako mytologie všech ostatních národů. Pokud byste vyházel všechno co má náboženský podtext, tak vám nezbude z některých období vůbec, ale vůbec nic.
Jinak dělení Bible na její části se na školách normálně učí.
Víc těch příběhů, a ty základoškolské trochu detailněji. Poznat je mohou v hodinách a doporučené literatuře. Ano, gymnazista má být schopen pracovat i s jinými prameny, než s učebnicemi.

20

Odpovědět

+TarylinProč míchám dvě věci dohromady? Na základní škole se při hodině češtiny vyučuje text přímo z bible? Na střední se učí i pasáže z koránu? Takže dnes je móda na školách přímo předčítat ze svatých knih? Takže z bible, koránu a jakých ještě jiných svatých knih? Prošel jsem celou střední a nikdy jsme při hodinách češtiny nic přímo nečetli ze žádné svaté knihy. V učebnicí ze střední jsem taky nenašel žádné příběhy, opsané slovo od slova přímo z bible. "Vědou je i religionistika, která se zabývá právě náboženstvím."??? A ta je bezpochyby povinným předmětem na všech středních školách. Mimochodem a jak se teda nazývá náboženství zabývající se vědou??? "Stejně jako mytologie všech ostatních národů." Pokud je bible chápána jen jako soubor mýtů a ne jako svatá kniha křesťanů, tak by přece neměl být problém čerpat z ní přímo při hodinách češtiny, ne?

01

Odpovědět

+TarylinAno, v učebnicích literatury jsou běžně ukázky z probíraných knih. Byly tam vždycky, nevím v čem by měl být problém.
My třeba přečetli celý Hymnus k poctě Atonovi. Není mi známo, že by někdo konvertoval k jeho kultu. Opravdu jste nečetli nic z Odyssey? Eposu o Gilgamešovi? Eddy? Mahabharáty? No, je to volba pedagoga, musí si uvědomovat, že nemůže studenty učit všemu, co by mohl, protože času málo.
Religionistika rozhodně není povinná na středních školách. Ale neměl jsem pocit, že vaše prohlášení "Věda a náboženství se moc nemusí." se týká jen středních škol. A nemyslím si to ani teď.
"Mimochodem a jak se teda nazývá náboženství zabývající se vědou???"
Vaše otázka má mnoho otazníků, ale málo smyslu. Náboženství se nedělí na tématické obory, neb se nezabývá zkoumáním témat, ale uctíváním bohů.
"Pokud je bible chápána jen jako soubor mýtů a ne jako svatá kniha křesťanů, tak by přece neměl být problém čerpat z ní přímo při hodinách češtiny, ne?"
BINGO! Žádný problém s tím není.

10

Odpovědět

+Tarylin"Vaše otázka má mnoho otazníků, ale málo smyslu." Chápu. Uvědomte si že zde máte dvě strany na jedné je Religionistika a na té druhé je teda co??? Kreacionismus nebo astrologie? http://www.csfd.cz/film/241241-proboha/ Moc pěkný dokument ve které se dozvíte že všeobecně se náboženství vědou nezabývá. Jinak informace čerpám z Přehledných dějiny literatury Bohuše Balajky vím že je to starší kniha, ale z ní jsme se na střední učili.

00

Odpovědět

+TarylinDěkuji za tip, film vypadá zajímavě.
K vaší argumentaci: Jsem rád že chápete, já pořád nikoli. Nevím, kde vidíte dvě strany (když už, tak by bylo záhodno přidat politiku, umění, hospodářství atd.). Nevím na jaké druhé straně by mělo něco být. Máte zoologii, ta se zabývá zvířaty, ekonomii, ta se zabývá hospodářstvím, filologii, ta se zabývá slovy, a taky máte religionistiku, ta se zabývá náboženstvím. Zvířata se vědou nezabývají, hospodářství a slova jsou sice s vědou provázané, ale určitě se nejedná o nějaký symetrický vztah. Tak nevím, proč by to mělo být u religionistiky jinak.

00

Odpovědět

+Tarylin"Věda a náboženství se totiž moc nemusí" odpověď "Vědou je i religionistika, která se zabývá právě náboženstvím.". Mám pocit že vy spíš odpovídáte na větu která zní "Věda náboženství totiž moc nemusí." Všiml jste si rozdílu? Jinak věda nepotřebuje náboženský přístup a náboženství nepotřebuje vědecký přístup. Vyjádřil jsem se tak to lépe nebo to jak se dívá náboženství na vědu je pro vás zcela irelevantní?

01

Odpovědět

+TarylinAno ten rozdíl plně chápu.
Jenže "Věda a náboženství se moc nemusí" implikuje "Věda náboženství moc nemusí". "Vlastně bych řekl že "Věda a náboženství se moc nemusí"="Věda náboženství moc nemusí"+"Náboženství vědu moc nemusí". Ale asi jsem vám jen špatně porozuměl.
A každopádně by pro vědu bylo sebezničující, kdyby omezila oblasti svého působení, to čím se zabývá (a co se tedy vyučuje na školách), jako nějakou pomstu ve válce institucí a přístupů.

20

Odpovědět

+Tarylinto vám chodí mejly o novém příspěvku, nebo to tady pravidelně kontrolujete?

20

Odpovědět

+TarylinVětšinou jsem tu pečený vařený, tak to chytnu v tom sloupečku Poslední komentáře. A teď jsem po dvou dnech na webu, tak jsem kontroloval spoustu pitomin, a nějak mě napadlo se podívat i sem.

10

Odpovědět

+Tarylinaha, ale nějaké to upozornění by se hodilo, kolikrát chci taky vědět reakce a pak na to zapomenu

10

Odpovědět

Byl to test z českého jazyka a fráze: "Prodal to za třicet stříbrných, to je ale Jidáš." patří mezi ustálená slovní spojení. Do toho si přidej jidášky a zjistíš, že z hlediska českého jazyka je postava Jidáše dost podstatná. Několikrát jsme na tyto fráze narazili a pokaždé nám učitelka vysvětlovala, co to znamená a jaký příběh je v pozadí (pravda, každý rok jsme měli jinou češtinářku). Zkrátka, vědět, kdo byl Jidáš, patří do všeobecného přehledu z češtiny.

00

Odpovědět

Toto je problém kapitalismu, že stát takto vysávají soukromé firmy dostrčené, nebo přímo vlastněné vládnoucími elitami. Jinak stejný problém je i v ČR, minulé roky měl CERMAT velký problém, že u plno otázek měly problém i učitelé a označili je jako matoucí a nejednoznačné. Tento rok zradil maturanty pouze Jidáš. Jediné co se mi na videu nelíbilo je, že Olík řekl, že ty testy nejsou rasově rovnoprávné a dál už k tomuto tématu nic neřekl. Když jsou teda ty testy rasistické, nebo rasově diskriminační, tak ať sám k sakru popíše jak! Takto se chová jak typická žena, která taky něco nakousne a pak už se o tom nechce bavit.

69

Odpovědět

letošní maturity měly mnohem horší nachytávky...
Jidáš, kterej zradil a navíc tam byla zmínka o 30 stříbrných, to bylo kafíčko... Jábych například spíš vyhořela na úryvku z Havrana od E.A. Poea, protože nemám nejmenší tušení, jaké řecké bohyni se říká Pallada, nebo synonymum slova "skutečný" jako četla sjem ten úryvek snad 20x a synonymum slova skutečný tam prostě není.

I otázka číslo 24 je dost zákeřná, já si třeba už z těhle spisovatelů nikoho nepamatuji, nebo o nich tyhle informace nevím, vytáhla sjem si sešit z češtiny a máme tam u nich úplně jiná díla a některé máme jen zmíněné a nevíme co dělali.

453

Odpovědět

Pallada je Pallas Anténa :)
Skutečný = Opravdový

312

Odpovědět

"Pravé jméno" = "skutečné jméno". Nedostatečná slovní zásoba je tvá chyba.
Na Jidáše se Bilbe opravdu číst nemusí. To mi zrovna moc nedochází, jak na to může takové množství "chudáčků" nadávat. V Bibli je postav sice hafo, ale Ježíš a Jidáš je snad základ nějaké té obecné znalosti. Člověk ani nemusí vědět, že se jmenoval Iškariotský a ani těch třicet stříbrných, celý ten úryvek byl psán tak, že se v něm řešila zrada. A když ještě napíšou "biblickou postavu"...
Otázka 24? To už záleží na učiteli. Já celou základu měl jen gramatiku a tady na střední do nás tlačila češtinářka autory od antiky po komunismus horem spodem. Do sešitu ti nevídím, takže soudit nemohu, jestli vám "něco bylo zajateno". :D
Ale Palladu beru, sice jsem to už slyšel a stejně dal Afroditu... Panenská bohyně Afrodité, komické, že? :D

352

Odpovědět

To synonymum tam bylo.

"řekni mi své pravé jméno, plutonovský havrane!“

slovo pravé je to synonymum

70

Odpovědět

+TarylinJo a Jidáše by člověk co chce maturitu měl odhadnou. V Bibli není těch zrádců milion. A těch 30 stříbrných ti to musí jenom potvrdit.

24 byla sice těžší, ale minimálně 2 správně by měl mít každý maturant. Lustiga a Hrabala by měl každý dle toho popisu dát.

Pallada byl těžký úkol a docela sporný, ale budiž.

103

Odpovědět

+TarylinTarylin: K čemu ti je do života Jidáš? Maturita má zaručit, že jsi systému prospěšný a ne že tvůj mozek zná Bibli.

240

Odpovědět

+TarylinJe to k tomu, abys ukázal, že nejsi debil, co umí akorát lajkovat a skajpovat.

313

Odpovědět

+TarylinÚkolem státní maturity je zajištění, že každý její vlastník maturity má nějakou minimální úroveň znalostí.

Maturita neznamená že jsi systémově prospěšný. Maturita znamená, že jsi středoškolsky vzdělaný a dle toho by měli vypadat tvé vědomosti. A to včetně všeobecného přehledu.

290

Odpovědět

+Tarylinjo, ve spojení s tím pravé jméno sem to asi nějak přehlédla ok.
Je pravda, že v době maturity bych asi ty spisovatele ještě znala, teď už se díky bohu věnuju jen literatuře, která je zajímavá a baví mě.
O Jidášovy nic neříkám, ten byl prostě jasnej, a těch třicet stříbrných byl velký pomocník.
Pallada mě osobně zkrátka nenapadla, a to sem studovala historii umění a antické umění a potom renesance byly plný řeckých bohů, prakticky sem o ní neslyšela a divím se, že na ni nedali petici, je jasně vidět, že ta petice je jen nenávist vůči křesťanství.


Ad k maturitě a životu...
k životu by ti asi stačila jen schopnost postavit zeď co drží, ale spíš si najdeš práci se znalostí českého jazyka, než bez... bez ní se totiž jen každej bude ptát zda se má smát, či plakat http://prace.bazos.cz/inzerat/46639738/prace-v-nemecku.php

14

Odpovědět

+TarylinTarylin: Jestli je Jidáš všeobecný přehled, tak to je tato země hodně v zadnici vzhledem k tomu, že maturanti neumí poslat složenku, či neznají vládní systém země.

316

Odpovědět

+TarylinDo všeobecného přehledu rozhodně patří i znalost principů politického uspořádání a obecně politického systému v ČR a EU. Stejně jako tam patří další vědomosti ze všech velkých oborů. Člověk s maturitou by měl mít nějaké základní znalosti z historie, matematiky, fyziky, přírodopisu a podobně.
Prostě mít nějaký všeobecný přehled.

71

Odpovědět

Ve stresu by mě asi Pallada-Pallas možná hned nenapadla a asi bych to skočil. Doplnění básničky bych risknul to doplnění podle rýmu.

00

Odpovědět

No je to pěkná kravina. Nějakejm malejm géniům jde strašně třeba matika a z jazyků může propadat....teď je o tom článek v Reflexu

15

Odpovědět

tady je ten článek z Reflexu + test deváťáků

http://uloz.to/xg3heiFm/test-rar

10

Odpovědět

Však je taky účelem těchto testů určit nějakou minimální úroveň znalostí.

Malý génius nemusí mít 1 z jazyka i matematiky. Klidně ať má 1 z matematiky, ale měl by mít i nějaké minimální znalosti jazyka.(třeba na tu 4)

70
Další