Tvorba válečných fotek

Thumbnail play icon
92 %
Tvoje hodnocení
Počet hodnocení:859
Počet zobrazení:12 403

Zamysleli jste se někdy nad tím, jak vznikají některé fotky z válečných oblastí nebo z oblastní zmítaných nepokoji? Mladý italský fotoreportér Ruben Salvadori nám to vysvětlí a svá tvrzení nám doloží i fotografiemi. Uvidíte, že zmedializované záběry se od skutečnosti často velmi liší.

Přepis titulků

Silwan, Východní Jeruzalém Další klidný den v Jeruzalémě... STEJNÉ MÍSTO O TÝDEN DŘÍVE NATOČIL RUBEN SALVADORI Jak jste viděli, natáčeli jsme to v Silwanu, což je arabské sousedství ve východním Jeruzalému. Zde se každý pátek po polední modlitbě konají nepokoje palestinských obyvatel proti izraelským silám.

Někdy je situace napjatá a nebezpečná, to jste viděli na začátku. Ale jindy nepokoje tvoří jen skupinky mladých palestinců nebo dětí, kteří mají zakryté tváře a házejí kameny. Po prvním hozeném slzném plynu se rozprchnou, nebo odejdou, když vojáci nedorazí. Před několika měsíci jsem začal sbírat válečné fotografie pro izraelskou fotografickou agenturu, takže jsem tam chodil každý pátek.

Měl jsem plynovou masku, helmu a fotoaparát. Ale brzy jsem si uvědomil, že mě nezajímá Palestinec házející kámen nebo voják házející slzný plyn nebo granát. To vídáme pořád. Zajímalo mě spíš to, co často vůbec nevidíme. To, co zůstává mimo záběr. Fotograf. A do jisté míry z osobního, ale i profesionálního zájmu z doby, kdy jsme na vysoké studoval antropologii, jsem začal nás fotografy sledovat jako dynamickou skupinu i jako jednotlivce.

A začal jsem zpochybňovat naši úlohu v těchto situacích. Jak naše přítomnost může ovlivnit tyto události? A jak proces tvorby válečných fotografií funguje? Tato fotografie je příkladem toho, co po nás média chtějí. Je to dramatické, je tu kouř, oheň, také vyzývavý postoj, naštvaný pohled k možnému nepříteli.

Tohle musíme vytvořit, pokud to chceme prodat. Na druhou stranu to tlačí mnoho fotoreportérů do toho, aby hledali a vytvářeli drama tam, kde žádné není. Tento projekt je pokusem o hraní si s tvořením a ničením dramatu O prolomení tabu neviditelného fotografa a jeho zahrnutí do záběru. Ukázat tak, jak masivní účast médií mění konflikt v představení, kde fotograf je hercem s vlastní rolí.

Tady jsou izraelští vojáci během nepokojů. A stejný záběr. Vytvoření a zničení dramatu. Snímek včetně fotografa ukazuje ironii této situace. Palestinský chlapec střílející z praku za popelnicí. A teď včetně fotografa. Zde jsou palestinští chlapci, kteří vytvořili zátaras z hořícího materiálu, což vytváří hollywoodský efekt, což je pro fotografy lákavé.

Rád bych poukázal na to, že toto vybavení ovlivňuje osoby, které zobrazuje. Neujde pozornosti. Promyslete si příklad v menším měřítku. Když na někoho namíříte malou kameru, tak co udělá? Nejspíš se usměje nebo tak něco. A teď si to představte ve větším měřítku se skupinou fotografů, kteří jsou v helmách, plynových maskách a každý má dva fotoaparáty. A přišli si vyfotit to, co děláte.

Určitě nebudete jen sedět na zadku a dívat se. Tohle je další scéna, kterou máme rádi, protože symbolicky zobrazuje celé pojetí konfliktu. Zde někdo pálí vlajku, aby vyslal zprávu. A není lepší způsob, jak to udělat, než před fotoaparáty. Nebyli tam žádní vojáci. Fotograf a demonstrant dělají svou práci. Zde se fotoreportéři zdraví.

Snažil jsem se studovat dynamiku skupiny. Bylo to zajímavé a měl jsem možnost být na obou stranách skupiny, jako fotograf i jako cizinec - fotograf nováček. Takže jsem mohl studovat skupinu, ve které je hierarchie a která opakuje určité vzorce, které jsou na lidské úrovni velmi zajímavé. Tady se izraelský voják snaží fotografy odehnat. Tady si fotoreportér drží u nosu cibuli, protože neutralizuje účinky slzného plynu.

Má rozbitou masku. Vyčerpaný fotograf odpočívající během nepokojů na pohovce. A opět vytvořené drama a napětí na fotce. Voják nedělá nic jiného, než že sleduje okolí. A znovu opakuju, že je to někdy až ironické. Připojil jsem fotku, která dle mě vystihuje koncept tohoto projektu. Zde jsou muslimští palestinští fotoreportéři, kteří se před nepokoji připojili k polední modlitbě, a kteří odložili své foťáky a masky.

Tímhle se snažím říct, že za fotoaparáty stojí lidé, kteří nejsou neviditelní, a kteří jsou součástí událostí. Jsou to fotografové a mají svou roli. Projekt měl dva cíle. Prvním cílem bylo to vše zprůhlednit a vytvořit u veřejnosti jakýsi druh senzibilizace.

Je třeba vytvořit schopnost kritické analýzy fotek, které vídáme každý den. Abychom chápali, jak vznikají. A také aby fotografové více přemýšleli o následcích, které jejich přítomnost má. Druhým záměrem bylo zjistit, zda je situace podobná i v jiných konfliktních oblastech jako je Pákistán, Afghánistán nebo jiných arabských zemích, kde probíhají revoluce. Doufám, že vám to přišlo zajímavé a děkuji za pozornost.

Překlad: Mithril www.videacesky.cz

Komentáře (23)

Zrušit a napsat nový komentář

Odpovědět

Už se tu doporučoval výborný dokument Válečný fotograf, ještě přidávám jeden (podle mě zajímavější pohled na to jak to chodí v zákulisí válečné fotografie) http://www.csfd.cz/film/277280-co-slova-nereknou-valecni-fotografove/ a koho to zajímá tak můžu doporučit i zajímavou knížku http://www.e-garamond.cz/valecny-reporter-p-445.html

220

Odpovědět

Hezký, ale tohle je Západní Jeruzalém, tam se toho moc neděje. To, že se falšovaly fotky třeba v Gruzii je známý. Ale v Sýrii i jinde novináři i umírali, tam to takováhle p***l nebyla. Ale tam by se tenhle klučík asi neodvážil (ostatně, já také ne).

188

Odpovědět

Tak hlavně musíš mít někoho kdo by tě tam poslal, pak tě tam musí pustit a až potom si tam můžeš fotit

200

Odpovědět

Do řad syrské armády jsou novináři pouštěni celkem bez problému, i z českých řad už tam bylo hodně lidí a potom pořádají přednášky o skutečné situaci v Sýrii. JE to pochopitelně o 180° jinak, než nám říkají v televizi. Například Daniel Solis má o tom hezké hodinové video na YouTube. Novináři se setkají i s prezidentem Assadem a někdy i s jeho rodinou, mohou se volně pohybovat po městě a mluvit s vojáky i civilisty. Jen pochopitelně chodí s doprovodem a po setmění platí zákaz vycházení. Například RT udělala hezký rozhovor s prezidentem Sýrii je celý na YT.

210

Odpovědět

+InkInk: díky za tip - rád kouknu, už mám vcelku dost těch kravin a polopravd (nebo hůře) z TV

211

Odpovědět

+InkNapište mi na mail viktorhorky@gmail.com a rád pošlu již zmíněná videa, také pár dokumentů, několik videí jak od povstalců tak i od vládních vojsk, přiložím nějaké videa jak teroristé zacházejí se zajatci a také pošlu link na můj kanál na YouTube, kde nahrávám různá videa :). Mám také velkou škálu článků a různých textů.. :)

220

Odpovědět

No jo, média :) Ukazují svět tak, jak to dostanou zadaný :) O tom, že na Islandu proběhla revoluce, bankéře pozavírali a že teď jdou narozdíl od EU zase pěkně nahoru ani ťuk. Nebo o tom, že v roce 1999 bylo u soudu v Memphisu prokázaný, že vraždu Martina Luthera Kinga měla na svědomí americká vláda... ty nejčtenější média jsou většinou ty, který nemá smysl číst :)

234

Odpovědět

Ono u toho Islandu jaksi není o čem psát. Po počátečním nadšení nové volby opět vyhrála opět stejná politická strana, která byla u moci, když došlo k velkým pádům bank.
http://trhy.mesec.cz/clanky/islandska-revoluce-konci-vraci-se-vlada/

190

Odpovědět

+patrikchrzNo já myslím, že JE o čem psát :) Bez ohledu na to, co se píše v tom článku, co jsi poslal (díky za odkaz mimochodem, tohle jsem nevěděl :)). Jde o to, že jedna z hlavních příčin krize byla deregulace bank státem. A že existuje jiná cesta, než vyplácet banky. A hlavně jde o to, že ti nahoře dělají všechno pro utajení toho, že tato možnost existuje. "Potrestat bankéře? Kde jste to slyšeli?! Vždyť to je proti všem přírodním zákonům!"

200

Odpovědět

+patrikchrzTKarel: Ve skutečnosti tu krizi způsobila špatná REGULACE centrální banky, když stlačila úrokové sazby příliš nízko.

190

Odpovědět

Hmm,... asi jako když media zveřejnila jak Iráčané vítají americké vojáky v hlavním městě. Každý s obyvatelů s úsměvem na tváři, s květinou v ruce a tleskají při pádu sochy Sadama Husseina. Přitom to natáčeli s nepřítelem asi 400km od skutečného místa kde ještě pálily vlajky USA.

211

Odpovědět

Mediální masáž v plném rozsahu. Vše, co vidíme na internetu je jen komedie a iluze. Zajímavé pozorovat fotografa, co fotí fotografy.
Dnes už ale nejde jen o fotografie, už jsou takto padělána i videa. Například ze Sýrie, kde jsou teroristé placeni televizemi, aby předvedli nějakou tu show. "Takže kamera jede, výbuch za tři, dva, dva jedna; zahajte palbu. Tak jo hoši, stop, máme to. Použijeme tento materiál jako záznam z bitvy."

214

Odpovědět

Doporučuji shlédnout hodně zajímavý dokument Válečný fotograf..

http://www.youtube.com/watch?v=6pPxqWe7j1U
http://www.csfd.cz/film/175118-valecny-fotograf/

192

Odpovědět

Dík moc za tip. Zrovna jsem si při sledování videa říkal, že bych chtěl něco takového vidět více rozpracovaného v nějakém dokumentu.

182

Odpovědět

+NinjerPřidám ještě jeden - Válka v médiích. http://www.csfd.cz/film/286568-valka-v-mediich/bazar/

Na
youtube je dost zajímavých videí s touto tématikou na(ne)štěstí je řada z nich už přeložena, takže se tu asi neobjeví. Přesto - kdyby se něco našlo..

181

Odpovědět

DAKUJEM VELMI PEKNE ZA PREKLAD

193

Odpovědět

Ten kdo viděl film ,,Olověná vesta" ví, že media nám podstrkují zajímavé, nikoliv úplně pravdivé informace z válečných konfliktů a nejen z nich. :-)

211

Odpovědět

ani som nemusel ten film vidiet aby som vedel tak nejak casom alebo skor intuiciou ze mediam, bez rozdielu, sa treba vyhybat...aj toto je v podstate medium ale v dnesnej dobe si clovek musi infromacie vyberat...tzv informacna ekologia by sa mala vyucovat na skolach...ale to je uz ina debata ;)

191

Odpovědět

+DuriProč by se to mělo vyučovat ? Stát je právě moc rád že z nás vyrůstají ovce kterým je lehký lhát a nemají vlastní myšlení =)

198

Odpovědět

+DuriOno stačí shlédnout pár dokumentu, který se zabývají konspiračními teoriemi a člověk se pak sám naučí čemu věřit, čemu nevěřit a čemu věřit více, či méně. Kdyby ministerstvo školství zavedlo takovou výuku, bylo by to stejný, jako kdyby lupič zavolal do banky, že tam za pár minut přijde uloupit sto tisíc a ještě je poprosí, aby to nenahlašovali policii. ;o)

1818

Odpovědět

+Duripreco by sa to malo vyucovat ? pre mna je to rovnaka otazka ako preco by mal clovek dychat ? pretoze je to potrebne pre zivot...mne je viacmenej jedno co chce stat, moj sused alebo bin ladin...respektujem kazdu osobu zijucu na tejto planete ale ani jedna nemoze zmenit moj postoj voci urcitym veciam :) ak budeme verit a podporovat tento system tak sme ovce a sme ovcami asi radi...ja sa snazim svoje myslenie presahovat nad ramec statu a preto sa ma to nejak bytostne nedotyka ;) ale mozno som len mlady naiva :D

185

Odpovědět

+DuriMediální výchova je existující obor, ke kterému existují nejen pomůcky. Na Fakultě sociálních věd se třeba o médiích a o tom, jak přijímat mediální sdělení učí nejen mladí studenti, ale i důchodci. A myslím, že mediální výchova je už v osnovách. Protože opravdu - současná mládež umí špatně filtrovat informace, které přijímá. Řešení není nesledovat média, protože to dopadne ještě hůř. Osobně si ale myslím, že by se především měly číst knihy.

212

Odpovědět

+DuriAno, mohu potvrdit, že mediální výchova opravdu existuje a vyučuje se nejen na vysokých školách. Já jsem si ji mohla zvolit (a taky zvolila) i jako seminář na gymnáziu.

193