Recenze české deskové hry Space Alert

Thumbnail play icon
50 %
Tvoje hodnocení
Počet hodnocení:141
Počet zobrazení:5 860
Další díl oblíbeného TableTopu se rychle blíží, ale ještě před tím jsme se rozhodli představit našim návštěvníkům jednu deskovku z české produkce, na kterou se v pořadu Wila Wheatona bohužel zatím nedostalo. Je od českého tvůrce s pseudonymem Vlaada Chvátil, který se svými hrami proslavil v celém světě. Desková hra Space Alert to dotáhla až na 63. příčku žebříčku nejlepších deskových her podle uznávané zahraniční stránky BoardGameGeek.com a my si ji dnes představíme v této krátké recenzi. Pokud vás hra zaujme, připravila si pro vás Planeta her další speciální slevovou akci. Pokyny najdete v textu pod videem. Hráli jste už někdy Space Alert? Nebo vlastníte jinou deskovku od Vlaadi Chvátila?

Přepis titulků

Space Alert je náročná kooperativní hra v reálném čase od českého autora Vlaadi Chvátila a vydavatelství Czech Games Edition. Hráči v ní musí spolupracovat a pokusit se dokončit nebezpečnou výzkumnou misi v nepřátelském prostředí. Space Alert může hrát 1 - 5 hráčů a herní doba je méně než 30 minut. Existuje k ní také rozšíření s názvem Vzdálené Horizonty, které přidává nová ohrožení, akční karty a mód sbírání zkušeností, který dodá hře nádech kampaně.

Každou hru tvoří maximálně 10minutová mise, kterou následuje 20 - 30 minut přehrání záznamu mise. Pokud tým přežije až do dvanáctého kola, aniž by jeho loď explodovala, vyhrává. Pak si můžete spočítat skóre a zjistit, jak jste si vedli oproti předchozím misím. Hra začíná tím, že hráči spustí jednu zvukovou stopu z přiloženého CD. Poté se připraví balíčky karet ohrožení. Každý si vezme hráčskou desku a figurku, kterou umístí na můstek na plánu lodi. Poté si každý hráč vezme pět karet na každou ze tří fází hry a položí je lícem dolů na hráčskou desku.

Jakmile se spustí zvukové CD, začíná akční část hry. Tím, že položíte své karty lícem dolů, naplánujete činnost své postavy pro každé z celkových dvanácti kol. S ostatními se můžete domlouvat, jaké akce plánujete, případně si můžete vzít další karty z balíčku nebo předat vlastní jinému hráči, ale jen pokud ohlásí počítač příchozí data nebo přenos dat. V první fázi vybírají hráči z první sady pěti akčních karet ty, které položí na hráčskou desku pro první tři kola hry.

Každá karta se skládá z akční a pohybové poloviny. Podle toho, kterou polovinou položíte kartu nahoru, vykonáte příslušnou činnost. Pokud si vyberete pohyb, můžete se pohnout o jeden sektor vlevo, nebo vpravo. Pomocí žlutočerné šipky se pak můžete přesunovat výtahem mezi palubami. Akce jsou označeny písmeny a speciálními symboly a liší se v závislosti na tom, v jaké části lodi se právě nacházíte. Pomocí akce A vystřelíte ze zbraně v dané lokaci v závislosti na dostřelu, síle a trajektorii cíle.

Akce B nabíjí pomocí energie štíty, nebo reaktor, ale spotřebovává energii z centrálního reaktoru nebo palivových článků. Energii představují zelené kostičky. Potřebujete ji k aktivaci štítů a střelbě z prakticky jakékoliv zbraně. Akce C mají v každé lokaci jiný význam. Mohou vám umožnit obsloužit počítač nebo třeba vyslat střelu, aktivovat bojeschopné roboty nebo stíhačky či provést vizuální konfirmaci, která vám může zaručit vyšší skóre v závěru hry.

Pomocí bojeschopných robotů můžete eliminovat vnitřní ohrožení. Pomocí stíhaček pro změnu ohrožení vnější. Každý z hráčů obdrží navíc také jednu hrdinskou kartu. která vám dodá speciální bonus. Jakmile oznámí počítač konec fáze, nesmí se karty na polích 1 - 3 měnit. Vezmete si novou sadu karet a začnete plánovat činnosti na další fáze.

Během vašeho plánování bude počítač oznamovat blížící se ohrožení, u kterých vždy uvede i trajektorii pohybu a dobu nastání. Jakmile se tak stane, obrátí se vrchní karta z příslušné hromádky ohrožení, aby všichni viděli, o jakou hrozbu se jedná. V závislosti na tom, jaká hrozba se blíží, budete nuceni přizpůsobit svou strategii. Jakmile oznámí počítač konec mise, přichází na řadu fáze přehrávání záznamu. Každá očíslovaná časová pozice mise se skládá ze čtyř po sobě jdoucích kroků: nová ohrožení, tahy hráčů, vyhodnocení střelby a posun a akce nepřátel.

Ve hře je žeton, který po splnění každého z kroků vždy posunete, a pokud se dostanete až na konec stupnice, vyhráli jste. Během kroku nová ohrožení jsou ohrožení odpovídající danému času umístěna na trajektorii. Následně provedou všichni hráči akce, které mají pro daný čas naplánované. S výjimkou akcí typu A jsou všechny okamžitě vyhodnoceny. Poruchy systémů mohou být opraveny vykonáním akce uvedené na jejich kartě. A bojeschopní roboti uštědří narušitelům pokaždé jednu červenou kostičku zranění.

Pokud obdrží nepřítel tolik bodů poškození, kolik má životů, je zneškodněn. Střelbou uštědříte poškození vnějším nepřátelům tak, že sečtete útočnou sílu všech zbraní, které na daného nepřítele vystřelí, a odečtete od ní zelenou hodnotu štítu nepřítele. Poté jsou odstraněny veškeré kostičky energie, které jste při střelbě spotřebovali. Nakonec jsou všichni aktivní nepřátelé posunuti po trajektorii pohybu. Pokud se ocitnou na poli s písmenem, vykonají útok uvedený na jejich kartě. Cíl, na který útočíte, může kostky poškození absorbovat pomocí energetických štítů.

Jedna zelená kostička energie absorbuje jednu červenou kostičku poškození. Zelená kostička je poté odstraněna z hrací desky. Každé další poškození je vyjádřeno žetonky poškození, které se obrací, abyste zjistili, které systémy byly při útoku poškozeny. Pokud dojde v jedné části lodi k sedmi poškozením, všichni prohrávají. Výsledek mise ovlivňuje i celá řada dalších faktorů. Například obsluha počítače, zakopnutí a porucha systémů. Ale nebudeme zacházet do detailů.

Ke hře patří také instruktážní CD a podrobná příručka. Než se pustíte do první mise, měl by si aspoň jeden z hráčů tyto materiály nastudovat. Ačkoliv je tato hra celkem složitá, je připravena a odehrána velmi rychle. I přes tu složitost je herní doba krátká. Zároveň je hodně svižná a při hraní budete muset dělat rychlé pohyby. Navíc je velmi obtížná, což je u kooperativních her výhodou. Musíte skvěle spolupracovat a komunikovat, což je výborné. Těžké kooperativní hry zbožňuju.

Záporem může pro někoho být to, že je hra celkem stresující. Je hodně rychlá a náročná, takže u ní cítíte velké napětí, což nemusí vyhovovat každému. Dalším záporem může být to, že je Space Alert velmi piplavý. Při hře musíte hlídat spoustu různých věcí a zároveň dělat řadu úkonů na herní desce. Takže i když máte skvělou strategii, můžete prohrát kvůli špatné správě, což může být dost ubíjející. Ale i když prohrajete, hra vás bude nesmírně bavit, protože je zasazená do skvělého prostředí a má poutavý příběh.

Lidem, kteří hráli Galaxy Trucker, bude svět Space Alertu hodně blízký. U obou her najdete spoustu podobností, které vás určitě potěší. A pravidla i veškeré komponenty příběh a zasazení hry skvěle doplňují. Když k tomu všemu přidáte hraní v reálném čase, zjistíte, že vás hra brzy naprosto pohltí. Navíc ji můžete hrát pořád dokola. Pokaždé vás čeká nová kombinace ohrožení, můžete plnit celou řadu misí, a v neposlední řadě ji můžete zkoušet v různě složených týmech, protože je hlavně o spolupráci.

Space Alert si můžete zahrát i několikrát za večer, protože není na dlouho, a nudit se určitě nebudete. Překlad: BugHer0 www.videacesky.cz