Příběh balené vody

Thumbnail play icon
90 %
Tvoje hodnocení
Počet hodnocení:799
Počet zobrazení:10 333

Příběh balené vody byl vydán 22. března 2010 jako součást projektu Story of Stuff. Videem nás provede Annie Leonard a poukáže na to, jak je snadné přimět Američany, aby si ročně koupili více než půl miliardy lahví s rádoby kvalitnější vodou, která je přitom stáčená z kohoutku. Co vy? Také se necháte ovládat uměle vytvořenou poptávkou? Znáte strategie, kterými na nás firmy působí?

Přepis titulků

Tohle je příběh o světě posedlém věcmi. Je to příběh o systému v krizi. Ničíme planetu, ničíme sami sebe a ani se nebavíme. Naštěstí, když porozumíme systému, najdeme spoustu možností, jak zasáhnout a najít řešení problémů. PŘÍBĚH BALENÉ VODY Jak nám umělá poptávka nutí, co nepotřebujeme a ničí, co potřebujeme nejvíc. Někdy si myslíme, že potřebujeme tolik věcí a nemůžeme je přestat používat.

Řekněme, že bydlíte třeba v Clevelandu a chcete sklenici vody. Risknete si ji natočit z městského kohoutku? Nebo byste měli sáhnout po lahvi vody z nedotčeného deštného pralesa na Fidži? Podle Fiji Water je odpověď jasná, takže na ní postavili reklamní kampaň. Ukázalo se to jako jeden z nejhloupějších kroků v historii reklamy. Cleveland nechtěl být pro Fidži terčem vtipů, takže udělali pár testů a hádejte co?

Testy prokázaly, že sklenice vody z Fidži je méně kvalitní, neuspěla proti clevelandské vodě v testu chuti a stojí tisíckrát tolik. Takhle to v testech balené vody proti vodě z kohoutku chodí běžně. Je čistší? Někdy ano, někdy ne. Voda v lahvích je v mnoha ohledech méně kontrolovaná. Chutná lépe? V testech chuti po celé zemi lidé dávají přednost vodě z kohoutku.

Výrobci balené vody tvrdí, že vyhovují spotřebitelské poptávce. Kdo by ale chtěl neekologický, méně chutný, mnohem dražší výrobek, když ho můžete mít téměř zadarmo ze své kuchyně? Balená voda stojí více než 2000x víc než voda z kohoutku. Umíte si představit, že byste platili 2000x víc za něco jiného? Co takhle sendvič za $10.000? Přesto lidé ve Spojených státech kupují více než půl miliardy lahví týdně. Ty by Zemi obkroužily více než pětkrát.

Jak se to stalo? Všechno má počátky ve fungování naší ekonomiky a v jednom jejím hnacím motoru, uměle vytvořené poptávce. Pokud se firma chce rozvíjet, musí prodávat víc a víc. V 70. letech se velcí výrobci nealkoholických nápojů začali obávat, když se jejich předpokládaný vývoj ustálil. Člověk vypije jen určité množství limonády. Navíc by netrvalo dlouho, než by si lidé uvědomili, že pití sody není zdravé a vrátili se k pití vody z kohoutku.

Společnosti dostaly nápad v podobě hloupého výrobku, který většina lidí s úsměvem brala jako pomíjivý módní výstřelek. Tenkrát lidé říkali: "Voda je zadarmo." "Co nám budou prodávat příště? Vzduch?" Jak tedy lidi přimějete ke koupi druhotného výrobku? Jednoduše. Uměle vytvoříte poptávku. Jak toho dosáhnete?

Představte si, že řídíte firmu na balenou vodu. Jelikož se lidé nehrnou, aby utratili těžce vydělané peníze za váš zbytečný produkt, přimějte je k obavám a nejistotě, pokud ho nebudou mít. To přesně společnosti na balenou vodu udělaly. První marketingovou strategií bylo vyděsit lidi vodou z kohoutku kampaněmi jako Fidži v Clevelandu. Jeden vysoce postavený člověk řekl: "Až skončíme, voda z kohoutku se bude používat jen ve sprchách a k mytí nádobí."

Poté skryjete pravdu o svém výrobku za naprosté výmysly. Všimli jste si, jak se nás balená voda snaží svést obrázky horských potůčků a nedotčené přírody? Hádejte, odkud doopravdy pochází třetina americké balené vody. Z kohoutku. Aquafina od Pepsi a Dasani od Coly jsou jako mnoho jiných plněné přefiltrovanou vodou z kohoutku. Lež o nedotčené přírodě má kořeny hlouběji. Nestlé nedávno v celostránkové reklamě tvrdilo: "Balená voda je ze všech světových výrobků nejohleduplnější k životnímu prostředí."

Cože?! Znečišťují prostředí během svého celého životního cyklu. Jak ohleduplné k životnímu prostředí to tedy je? Problém začíná u těžby ropy, která se používá k výrobě lahví. Každý rok se k výrobě plastových lahví na vodu v Americe využije tolik nafty a energie, která by stačila k natankování milionu aut. Tolik energie potřebné k výrobě lahve, ještě víc na její rozeslání po světě a pak ji vypijeme během dvou minut?

To nás přivádí k problému na druhém konci životního cyklu. K likvidaci. Co se děje s lahvemi, které už nepotřebujeme? Osmdesát procent z nich končí na skládkách, kde zůstanou tisíce let, nebo ve spalovnách, kde jejich spalováním vzniká znečištění. Zbytek je tříděn k recyklaci. Zajímalo mě, kam putují lahve, které dám do popelnice na tříděný odpad.

Zjistila jsem, že jsou loděmi přepravovány do Indie, tak jsem se tam vydala. Nikdy nezapomenu, jak jsem na kopci blízko Madrasu narazila na horu lahví z Kalifornie. Opravdová recyklace by ty lahve přeměnila znovu na lahve. Ale to se tady nedělo. Tyto lahve měly být určeny k downcyclingu, tedy k výrobě produktů nižší kvality, které budou odhozeny později.

Části nevhodné k downcyclingu se tam vyhodily. Byly poslány až do Indie, jen aby se pohodily na dvorek někomu jinému. Pokud chtějí společnosti na balenou vodu zobrazovat na etiketách hory, bylo by přesnější ukazovat hory plastového odpadu. Vyděsit nás, svést nás a oklamat nás. To jsou hlavní nástroje pro umělé vytvoření poptávky. Když už takovou poptávku vytvořili a tím i další mnohamiliardový trh, bránili se ničením konkurence.

Ale v tomto případě konkurence znamená naše základní lidské právo na nezávadnou čistou pitnou vodu. Viceprezident Pepsi veřejně prohlásil: "Největším nepřítelem je voda z kohoutku." Chtějí, abychom si mysleli, že je špinavá a balená voda je nejlepší volbou. Na mnoha místech je veřejná voda znečištěná díky průmyslům jako jsou ty na výrobu plastových lahví. A chlapíci z oboru velmi ochotně nabízí své drahé řešení, díky nimž jsme na jejich produktech závislí.

Je čas, abychom se vrátili ke kohoutku. První krok je zavázat se, že nebudete kupovat ani pít lahvovou vodu, pokud voda ve vašem okolí není opravdu nezdravá. Chce to trochu předvídavosti chňapnout po recyklovatelné lahvi, ale věřím, že to zvládneme. Poté následuje druhý krok. Přidejte se ke kampani hledající skutečná řešení jako vynucení investic do zajištění čisté vody pro všechny.

Ve Státech je na vodu z kohoutku potřeba ještě 24 miliard dolarů. Částečně proto, že lidé věří, že pitná voda je jen v lahvích. Miliarda lidí ve světě nemá právě nyní přístup k čisté vodě. Přesto města utrácí miliony dolarů, aby se vypořádala s lahvemi, které vyhodíme. Co kdyby ty peníze využili ke zlepšení vodovodního systému nebo raději k ochraně před znečištěním? Je mnoho dalších způsobů, jak můžeme tento problém vyřešit.

Tlačte na zastupitele, aby stavěli fontánky na pití. Pracujte na zákazu kupování balené vody vaší školou, zaměstnavatelem nebo městem. Toto je obrovská příležitost pro miliony lidí probudit se a chránit naše peněženky, zdraví a planetu. Dobrá zpráva je, že už se to děje. Prodeje balené vody klesají, zatímco poptávka po znovupoužitelných lahvích roste. Restaurace hrdě podávají vodu z kohoutku a lidé ušetří statisíce dolarů, které by zbytečně zaplatili za balenou vodu.

Mít balenou vodu bude stejně super jako kouření v těhotenství. Teď už jsme chytřejší. Průmysl balené vody má obavy, protože jsme je odhalili. Už neskočíme na jejich uměle vytvořenou poptávku. Naše požadavky si zvolíme sami. Tisíceré díky. Požadujeme čistou nezávadnou vodu pro všechny. Překlad: Snowi www.videacesky.cz

Komentáře (85)

Zrušit a napsat nový komentář

Odpovědět

Je to sice trochu moc dlouhý, ale je pravda, že mě to skutečně přesvědčilo. Teda, balenou vodu jsem si nekupovala nikdy, ale teď vím, že už to neudělám ani omylem. :)

230

Odpovědět

Já žiju v Berlíně a tady je málo ''nerecyklovaných'' vod. má vodu za 0,50€ a 0.25€ za flašku kterou když vrátíš dostaneš těch 0.25€ zpátky :D je to slušný a pro bezdomovce je to taky fajn pac ne vsichni lidi to vracej takze projdou odpadaky vyberou vlase a maji aspon na jidlo :D nebo na chlast :D ja piju vodu z vodovodu ale vzdycky si ju jeste filtrujeme :D má lepcí chut a neni v ni pak bordel :)

200

Odpovědět

Ze zajimaveho a vicemene pravdiveho videa, se nam nakonec vyklubala poucujici a dost prekrucujici "kampan". Skoda...

196

Odpovědět

Myšlenka je dobrá, i když tam můžou být polopravdy, lži a překrucování - a po tom, co jsem viděl i Story of Stuff a odkaz od Taana je to i pravděpodobný.
Sám jsem ale zastáncem pití vody z kohoutku, pokud tedy u vás není zrovna nechutná nebo i nezdravá. Přijde mi hlavně nesmyslný, aby se převážela voda (neperlivá, neslazená) z jednoho místa na druhý, když ji máte pár metrů od vás, a taky se kvůli tomu výraběli další plasty. Sami doma pijeme "vodovodu", většinou se sirupem :) a když jsem třeba i ve škole nebo v práci tak si někdy doplním obyč. vodu z kouhoutku do petky místo abych si kupoval něco drahýho v automatu. Samozřejmě občas kupujeme i něco slazenýho a chápu když někdo koupí i tu balenou vodu (obyč.), když je třeba venku ;)

200

Odpovědět

vodu z lahví si kupuji hlavně kvuli lahvím ne kvuli vodě ...

191

Odpovědět

Takže toto video se ohrazuje tím že mnoho firem lže a uvádí nepřesné fakta, jenže samotný snímek jich používá také mnoho, recyklovat PETP lahve znovu na lahve je technologicky neproveditelné, proto aby lahev "držela pohromadě" musí mít Mr=20000 to ovšem po druhém roztavení není možné a proto se recykluje například na oblečení (kdekoliv je napsané že obsahuje polyester) a za druhé energetické využití je mnohem čistější a ekonomicky výhodnější než zahrabávání do země, problém je však s negativním postojem vůči spalovnám a tzv. "environmentalisty" kteří zavedli poplatky za emise CO2...

181

Odpovědět

Jsem silně zklamán, že již nebudou žádná další videa, tohoto tvořivého jedince =(

185

Odpovědět

Osobne my ako rodina vodu vo flaskach nekupujeme,kupili sme si soda stream [najlacnejsi mate nieco cez 60 eur]ked si robite doma sodu z vody z vodovodu po case je to lacnejsie aj ekologickejsie plus robite si sodu doma :)

181

Odpovědět

Kapitalistický ideál je tak velmi rafinovaně imunizován vůči „slabosti", pramenící z morálních pochyb – není v něm totiž třeba brát ohledy na ostatní. Vždy je možno si říct: „Když jsem mohl já, můžeš i ty." Ostatní jsou tak efektivně vyloučeni z účasti na naplnění ideálu, aniž by jim zdánlivě kdokoliv upíral možnost dosáhnout jeho naplnění vlastními silami. Skutečnost, že ostatní nemohou, protože naplnění ideálu z mé strany znamená, že jsem ovládal zdroje, které ti ostatní již nemohou využít, a že já vlastním podmínky jejich práce, a tedy mám možnost efektivně jim bránit v tom, aby mohli i oni.

180

Odpovědět

Musíme se naučit, že v národní ekonomice nejde o zisk, ale pouze o uspokojení poptávky pro členy národa. Toto a nic jiného nemá národní hospodářství za úkol. Musíme pochopit, že dnešní spekulativní výroba, pomocí reklamy vytvářející umělou poptávku, je podvodem vůči dělníkům a jejich životům. Čím dál větší touha zvyšuje nesmyslnou konzumní poptávku, která také zvyšuje nároky na dělníka a jeho otroctví, osud otroctví se stal symbolem naší doby. Co dnes lidé mají ze svého života? Běhají a spěchají, trápí se, dřou jako na galejích – vedou život, ve kterém vládne děsivá prázdnota. Není to o novém ekonomickém systému, který chceme. Není to o zvýšení výroby, jak po ní volá marxismus, ale o duších lidí!

195

Odpovědět

Nj tiez je to take poprekrucovane :D, ale mne osobne voda z vodovodu nechuti, este ma znej aj boli hrdlo, pijem sice ochutene vody, ale co treba si osladit zivot.

BTW skoda Wonga, chcelo by to nahradit inou seriou

188

Odpovědět

Vůbec se mi nelíbí, jak video kritizuje nekalé praktiky v reklamě na balenou vodu, ale zároveň používá podobné zbraně: zjednodušování, překrucování, nevhodné srovnání.
Nutno ovšem dodat, že přestože tohle video stvořil nějakej ekoterorista se svojí ekoteroristickou rétorikou a metodami, hlavní myšlenka je naprosto správná - pít ve velkém množství balenou vodu, například doma, kde mi o dva metry dál teče normální voda z kohoutku, je pitomost.

191

Odpovědět

Vzdy som sa cudoval ako niekto moze pit balenu vodu az kym som sa nenapil vody v Parizi. Tak hnusnu vodu som este nepil a teraz sa vobec necudujem ludom co balenu vodu piju a kupuju ju. (teda aspon pokial ide o FR)

181

Odpovědět

Video bylo pěkné, ale o balené vodě se už v roce 2009 natočil více jak hodinový dokument Tapped, který rozhodně všem doporučuji shlédnout a upozornit na něho vaše známé:

http://www.titulkari.com/index.php?option=com_rokdownloads&view=file&Itemid=148&id=1235:tapped-2009-dvdrip-xvid-domino-cz

180

Odpovědět

Alenn : Tady byla řeč o klasické balené vodě, ale patrně ti nic neříká třeba sifon nebo minerálky v lahvy. Kola je neskutečný sajrajt ... litr Koly obsahuje 27 kostek cukru

181

Další